3 mity, które zniechęcają do wdrożenia Lean Management w małym biznesie

W trakcie rozmów na temat wdrożenia Lean Management w małym biznesie, spotykam się z trzema mitami, które zniechęcają przedsiębiorców do zastosowania tej metodologii. Owe trzy mity to: lean jest tylko dla dużych (firm i koncernów), wdrożenie lean jest kosztowne, nie mam na to czasu.

Bez względu na to, jak duża jest Twoja firma, czy zatrudniasz 5 lub 15 osób, a może prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, wdrożenie lean jest w zasięgu Twojej ręki (i kieszeni!). Tym tekstem chciałabym rozwiać Twoje wątpliwości i pokazać, że mały biznes też może być lean!

Mit #1: Lean jest tylko dla dużych

Prawdą jest, że lean wyrósł z dużej firmy, jaką jest Toyota Motor Company, a obecnie każdy koncern, który chce zachować silną pozycję na rynku przechodzi na lean i ciągłe doskonalenie oraz rozwija swoje kompetencje w tym zakresie.

Projekty

Pierwsze projekty optymalizacyjne w dużych firmach przynoszą ogromne oszczędności liczone w setkach tysięcy i milionach $ oraz w zwiększeniu produktywności o 30%. Nic dziwnego, że firmy chętnie je przeprowadzają 😉

Ten niesamowity efekt wdrożenia lean wynika wyłącznie ze skali przedsięwzięcia, ponieważ:

  • im większa firma, tym ma więcej procesów;
  • im więcej procesów, tym więcej w nich marnotrawstwa;
  • im więcej marnotrawstwa wyeliminujemy, tym większe oszczędności przyniesie projekt.

+ dla Ciebie: na starcie masz mniej skomplikowane procesy, które łatwiej i szybciej zmapować, a tym samym szybciej osiągniesz korzyści ze zmiany.

Zarządzanie zmianą i opór

Wszelkie projekty wdrożeniowe lub optymalizacyjne, ingerujące w sposób pracy zespołu wywołują opór. Jest to naturalna reakcja na zmiany, nie da się jej wyłączyć ani zmusić wszystkich wokół, aby zmianę zaakceptowali. To się nie uda bez umiejętnego zarządzania zmianą.

A wiadomo - skala– im większa firma, tym więcej pracowników, tym więcej osób należy przeprowadzić przez proces zmiany. A to wymaga czasu.

+ dla Ciebie: jeśli pracujesz sam – działasz, jeśli masz zespół, łatwiej się z nim dogadać, kiedy liczy do 15 osób, niż 500.

Komunikacja

Jest niezwykle ważna, w to chyba nie wątpisz ? 😉 Lecz, podobnie jak w przypadku zarządzania zmianą, w mniejszej firmie masz szanse na przedyskutowanie tematu ze wszystkimi zainteresowanymi.

+ dla Ciebie: bezpośredni kontakt z całym zespołem, dzięki czemu na bieżąco kontrolujesz wprowadzenie zmiany.

Efektywność

W dużej firmie proces planowania i wdrożenia zmiany może przebiegać bardzo długo. Samo zatwierdzenie projektu musi przejść długa drogę przez wszystkie osoby decyzyjne, aby w końcu trafić do realizacji. Podobnie dzieje się ze zmianami w projekcie. Inaczej w małej firmie – masz pomysł, niemal od razu możesz do wypróbować.

+ dla Ciebie: na starcie jesteś bardziej zwinny i elastyczny.

 

Mit #2: Wdrożenie lean jest drogie

Zacznijmy od tego – kto Ci powiedział, że za wdrożenie lean musisz cokolwiek płacić? Ja powiem Ci to wprost: LEAN NIC NIE KOSZTUJE!

Lean Thinking to sposób myślenia, który prowadzi do eliminacji marnotrawstwa, a przecież myślenie nie kosztuje.

W swoich działaniach oprzyj się o jedną z 10 zasad ciągłego doskonalenia: Użyj sprytu, zamiast pieniędzy. W Internecie jest mnóstwo stron poświęconych zagadnieniom Lean i Agile. Znajdziesz mnóstwo opisów metodologii, narzędzi i przykładów wdrożenia. Przejrzyj ten blog w poszukiwaniu informacji. Ucz się, inspiruj się, działaj! Po to mamy iteracje, cykl PDCA, zasady ciągłego doskonalenia, żeby z nich korzystać i nie przejmować się trudnościami!

Przejdź do tych wpisów, zobacz jakie to... proste!

Oczywiście darmoszka jest możliwa tylko wtedy, kiedy wszystkim zajmujesz się samodzielnie.

Za co trzeba zapłacić:

  • za szkolenia, kursy, warsztaty
  • za pomoc konsultanta
  • za materiały do zarządzania wizualnego 😉

Pomoc konsultanta może okazać się konieczna, kiedy od dłuższego czasu borykasz się z problemem, lecz wszelkie działania nie przyniosły poprawy. Spojrzenie okiem osoby nie związanej emocjonalnie z firmą będzie nieocenioną wartością dla rozwoju biznesu.

Pamiętaj również, że to od Ciebie zależy, czy potraktujesz je jako koszt, czy inwestycję!

 

Mit #3 Nie mam czasu na lean

Prawda jest, że lean wymaga czasu, dopóki nie wejdzie nam w krew ciągłe kwestionowanie statusu quo, dostrzeganie marnotrawstw i szans. Tutaj czas również jest inwestycją!

Nie inwestowanie czasu w eliminowanie marnotrawstwa jest równoznaczne z ponoszeniem kosztów utraconych szans.

Powyższe zdanie to hardcore! Jedno na milion. Teraz spróbuję po polsku:

Jeśli poświęcisz czas na zaobserwowanie i wyeliminowanie marnotrawstwa z codziennych czynności, zyskasz czas, który możesz wykorzystać na:

  • zdobywanie klientów,
  • realizację nowych zleceń,
  • rozwój biznesu, produktów i usług
  • lub po prostu szybciej skończysz pracę i wrócisz do domu.

Możesz zacząć od tych narzędzi:

Osobiście uważam, że czwarta opcja jest najbardziej interesująca i warta poświęcenia odrobiny czasu i energii na to, aby spędzić resztę dnia na przyjemnościach.

To co? Działamy?


 

Podziel sięShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn5