1. Jak budować autorytet, gdy nie jesteś managerem
  2. 3, 2, 1… Kaizen!
  3. Jak zapobiegać błędom w biznesie i sięgnąć gwiazd?
  4. Hoshin Kanri – planowanie systematyczne
  5. Lean Instant. Czy to może się udać?
  6. Hipoteza Czerwonej Królowej i 2 sposoby na usprawnienie firmy
  7. Bądź naukowcem w swojej firmie – PDCA
  8. 3 mity, które zniechęcają do wdrożenia Lean Management w małym biznesie
  9. Jak i gdzie szukać oszczędności w biznesie
  10. Czym jest wartość i jak ją tworzyć?
  11. Zakończ rok z przytupem!
  12. Mniej znani wrogowie efektywności
  13. Ucz się na swoich sukcesach!
  14. Lean w Start-upie, czyli systemowe działanie w chaosie?
  15. Doskonałość biznesu tkwi w standardach
  16. Zapewnij jakość
  17. Narzędzia internetowe wspomagające biznes (i nie tylko)
  18. Praca nad produktem i gra o wszystko
  19. Zmierz swoją pracę
  20. GEMBA GENCHI GENBUTSU – słowa, które wspierają podejmowanie decyzji
  21. Projektuj miejsce pracy
  22. Obserwuj i pytaj
  23. Work-life integration
  24. #4 Zarządzaj procesowo
  25. Cechy produktu idealnego – Model Kano i satysfakcja klienta
  26. #3 Automatyzuj mądrze
  27. #2 Mapuj procesy
  28. 6 lekcji LEAN, które musisz poznać!
  29. #1 Ogarnij procesy
  30. Moje dobre praktyki w pracach kreatywnych
  31. 8 typów marnotrawstwa, które znajdziesz w swoim biznesie
  32. Kaizen w firmie, czyli 4+1 narzędzia ciągłego doskonalenia
  33. 3 umiejętności, które musi zdobyć twój biznes, aby się rozwijać
  34. 5 metod Lean do zastosowania od zaraz!
  35. 5 kroków do własnego badania Głosu Klienta
  36. Czego tak naprawdę chce klient?
  37. Kompas w dłoń – kierunek Północ!

Jak zmierzyć własną pracę? W Internecie znajdziesz mnóstwo narzędzi, które zliczają czas przeznaczony na pracę i przewijanie fejsbuka 😉 Wadą tych narzędzi jest to, że nie uwzględniają naszej aktywności poza ekranem monitora. Dlatego dzisiaj przedstawię Ci dwa narzędzia, które pomogą Ci w obliczeniu pracy w “realu”.

 

Pierwsze usprawnienia można wykonać wykorzystując intuicję, poprawiając elementy, które już od dawna Cię wkurzają, irytują lub czujesz, że da się je wykonać sprawniej. W szóstym odcinku pokazuję, jak można usprawnić swoje miejsce pracy. Więcej przeczytasz tutaj.

Pisząc ten tekst musiałam założyć, że pracujesz sam lub w niewielkiej firmie z ograniczonymi zasobami ludzkimi i raczej nie masz możliwości oddelegować jednego z pracowników do wykonania pomiarów. Oczywiście, jeżeli możesz – wykorzystaj to.


ZAAWANSOWANY DIAGRAM SPAGHETTI 😉

O diagramie spaghetti pisałam już w poprzednim artykule. Wracam do niego, ponieważ z diagramu można wyciągnąć dużo więcej informacji.

Tak, jak poprzednio, potrzebny Ci będzie plan pomieszczenia z rozrysowanym wyposażeniem. Jednak tym razem, zamiast rysować ścieżki “na sucho”, rysuj te, którymi poruszasz się w rzeczywistości oraz tyle razy, ile razy przeszedłeś daną drogę. Popatrz na rysunek.

Zaczynam przy biurku, idę do puntu 1 (szafka), idę do punktu 2 (regał), wracam do biurka (3), wychodzę z pokoju (4), wracam do biurka (5), idę do regału (6). Na kartce obok zapisuję, po co ruszyłam się zza biurka:

1 – po notatki
2 – po książkę
3 – praca
4 – po herbatę
5 – praca
6 – po książkę

diagram_spaghetti

Całodniowa lista uświadomi Ci, jak często odchodzisz od biurka, a co za tym idzie – odwracasz uwagę od pracy. Za każdym razem, kiedy wracasz do biurka, musisz powrócić myślami do momentu, w którym skończyłeś.

Kolejną korzyścią to poznanie liczby metrów (ba, kilometrów), które dziennie przechodzisz tylko dlatego, że masz źle zorganizowane miejsce do pracy lub nie przygotowałeś sobie wszystkich potrzebnych materiałów przed rozpoczęciem pracy.

Zakładając, że przejście 1 metra zajmuje 1 sekundę, policzysz również ile czasu na to marnujesz.


ANALIZA MIGAWKOWA

Bardzo lubię tę metodę, korzystam z niej niemal zawsze podczas wstępnej analizy u klienta. Jednak wykonywana samodzielnie, może zdezorganizować pracę, dlatego polecam Ci ze skorzystania z pomocy (to może być ktokolwiek z rodziny lub znajomych, ważne, żeby potrafił krytykować konstruktywnie).

Obecność osoby z zewnątrz, która da Ci swój feedback i wskaże brak logiki w działaniu (a każdy z nas ma jakieś swoje małe dziwactwa, często nieuświadomione), pozwoli na świeże spojrzenie na to, co i w jaki sposób dotychczas robiłeś.

Równie dobrze możesz skorzystać z kamery i nagrać film. Film nie musi obejmować całego dnia pracy, skup się na obserwacji tych działań które chcesz usprawnić. Następnie nagranie będziesz analizować tak, jakbyś był obserwatorem. Uwierz mi – oglądanie samego siebie w trakcie pracy jest na prawdę dziwnym uczuciem 😉

Jeżeli natomiast pracujesz cały czas przy komputerze i chcesz się dowiedzieć, jaka jest Twoja efektywność, możesz nagrywać ekran. W sieci znajdziesz mnóstwo programów, wybierz taki, który najlepiej Ci odpowiada.

Przed rozpoczęciem badania warto ustalić, jaki proces, krok w procesie lub zadanie będziesz obserwować oraz jakie występują w niej czynności dodające wartość. Wszystkie pozostałe czynności będą natomiast marnotrawstwem oczywistym lub koniecznym (to od Twojego procesu zależy, jak je posegregujesz).

Analiza migawkowa polega na tworzeniu “zdjęć” tego, co w danej chwili się dzieje. Zdjęcia, czy też migawki, robimy co kilka minut, np. co 3 minuty, co 5 minut. Im częściej będziemy pstrykać, tym bardziej dokładne dane otrzymujemy. Zakłada się, że przy ośmiogodzinnym czasie badania, migawka co 5 minut jest wystarczająca. Jeżeli określisz sobie, że będziesz obserwować 2 godziny swojej pracy, rób migawki co 2 minuty.

Jak to wygląda w praktyce:

0:00 – Start pracy
0:02 – pisanie
0:04 – pisanie
0:06 – pisanie
0:08 – rozmowa telefoniczna służbowa
0:10 – rozmowa telefoniczna służbowa
0:12 – fejsbuk prywatny
0:14 – fejsbuk prywatny
0:16 – pisanie
0:18 – fejsbuk firmowy
0:20 – fejsbuk firmowy
0:22 – pisanie
0:24 – pójście po książkę
0:26 – pisanie
0:28 – pisanie
0:30 – szukanie długopisa

Po zakończonym badaniu zlicza się czas przeznaczony na tworzenie wartości oraz marnotrawstwa.

liczba wystąpień zdarzenia x 2 minuty

Jeżeli tworzysz wartość jedynie na komputerze, możesz skorzystać z programów, które zliczają bez Twojego udziału czas, jaki poświęcasz na pracę i na inne rzeczy, np. media społecznościowe (np. Rescue Time). Jednak te programy nie powiedzą Ci chociażby ile razy krążysz po pokoju w poszukiwaniu notatnika lub jak długo rozmawiasz przez telefon z psiapsiółką.

Dane i informacje, które zbierzesz będą dla Ciebie wstępem do prawdziwego usprawniania pracy. Warto przemóc wewnętrzny opór po to, aby zyskać więcej czasu na tworzenie wartości lub na odpoczynek. Sam wybierzesz, co zrobisz z dodatkowym czasem.

Na koniec mam do Ciebie pytanie – czy korzystasz z narzędzi pomiaru czasu w swojej pracy (np. wspomnianego Rescue Time lub podobnego)? Jeśli tak – koniecznie napisz, jaki program polecasz. Będę testować 🙂 A jeżeli nie – napisz dlaczego 🙂

 


Tags: , , , , , , , ,

Related Article

O MNIE

O MNIE

Cześć! Miło mi Cie gościć na moim blogu. Jestem Agata i mam hopla na punkcie usprawniania i doskonalenia biznesu oraz rozwiązywania problemów. Uwielbiam pomagać i uczyć szczupłego (ekologicznego i ekonomicznego) podejścia do zarządzania biznesem. Stąd pomysł na ten blog, na którym dzielę się swoimi doświadczeniami, wiedzą i przemyśleniami.

Signing