1. Jak budować autorytet, gdy nie jesteś managerem
  2. 3, 2, 1… Kaizen!
  3. Jak zapobiegać błędom w biznesie i sięgnąć gwiazd?
  4. Hoshin Kanri – planowanie systematyczne
  5. Lean Instant. Czy to może się udać?
  6. Hipoteza Czerwonej Królowej i 2 sposoby na usprawnienie firmy
  7. Bądź naukowcem w swojej firmie – PDCA
  8. 3 mity, które zniechęcają do wdrożenia Lean Management w małym biznesie
  9. Jak i gdzie szukać oszczędności w biznesie
  10. Czym jest wartość i jak ją tworzyć?
  11. Zakończ rok z przytupem!
  12. Mniej znani wrogowie efektywności
  13. Ucz się na swoich sukcesach!
  14. Lean w Start-upie, czyli systemowe działanie w chaosie?
  15. Doskonałość biznesu tkwi w standardach
  16. Zapewnij jakość
  17. Narzędzia internetowe wspomagające biznes (i nie tylko)
  18. Praca nad produktem i gra o wszystko
  19. Zmierz swoją pracę
  20. GEMBA GENCHI GENBUTSU – słowa, które wspierają podejmowanie decyzji
  21. Projektuj miejsce pracy
  22. Obserwuj i pytaj
  23. Work-life integration
  24. #4 Zarządzaj procesowo
  25. Cechy produktu idealnego – Model Kano i satysfakcja klienta
  26. #3 Automatyzuj mądrze
  27. #2 Mapuj procesy
  28. 6 lekcji LEAN, które musisz poznać!
  29. #1 Ogarnij procesy
  30. Moje dobre praktyki w pracach kreatywnych
  31. 8 typów marnotrawstwa, które znajdziesz w swoim biznesie
  32. Kaizen w firmie, czyli 4+1 narzędzia ciągłego doskonalenia
  33. 3 umiejętności, które musi zdobyć twój biznes, aby się rozwijać
  34. 5 metod Lean do zastosowania od zaraz!
  35. 5 kroków do własnego badania Głosu Klienta
  36. Czego tak naprawdę chce klient?
  37. Kompas w dłoń – kierunek Północ!

Jakość jest interpretowana na wiele sposobów. Mówimy o materiałach wysokiej i kiepskiej jakości, usługach najwyższej jakości, itd. Lecz co to tak naprawdę oznacza?

Dla każdego przedsiębiorcy jakość to „spełnienie wymagań klienta”. Kropka. (Swoją drogą, jeżeli kiedyś ktoś będzie Cię pytał o definicję jakości, to właśnie ona!). I rzeczywiście – w zależności od grupy docelowej wymagania ulegają zmianie. Co dla jednego jest ok, dla drugiego będzie nie do przyjęcia.


JAK SCHARAKTERYZOWAĆ JAKOŚĆ?

Jakość najczęściej opisujemy jako zestaw cech produktu lub usługi. Kolor, materiał, wymiary, smak, zapach. Coraz częściej wykorzystuje się również całą gamę emocji, jakie produkt wzbudza wśród klientów.


KONTROLOWAĆ CZY ZAPEWNIAĆ?

Pewnie spotkałeś się z kontrolą jakości. Ba, sam kontrolujesz jakość – sprawdzasz smak potrawy przed podaniem, korygujesz tekst przed publikacją.

Problem z kontrolą jakości polega na tym, że jest wykonywana PO zakończeniu danej czynności, co czyni ją dodatkowym krokiem w procesie. A co się wiąże z dodatkowym krokiem w procesie? Oczywiście wydłużenie całego procesu oraz zwiększenie kosztów.

Poza tym wadliwy produkt należy:

→ naprawić – co zabiera kolejne minuty, materiał i pracowników i kolejną kontrolę po naprawie

→ wyrzucić, co jest marnotrawstwem, bo przecież poświęciliśmy czas i zasoby na przygotowanie tego wadliwego produktu.

Im później znajdziemy wadę, tym większe koszty poniesiemy.

Do czego powinieneś dążyć to zapewnienie jakości, czyli takie ustandaryzowanie procesów, które redukuje lub uniemożliwia powstanie błędu lub wady. Dzięki temu końcowa kontrola jakości może skupić się tylko na krytycznych elementach, nie na całym produkcie.

Jakość powinna wynikać z poprawnego wykonania za pierwszym razem!

 


ZAPEWNIENIE JAKOŚCI

Tworząc produkt lub oferując usługę obiecujesz swoim klientom, że produkt będzie spełniał ich oczekiwania za każdym razem, kiedy po niego sięgną. Wyobraź sobie, że nagle Cola zmienia swój smak. Jakbyś się czuł jako klient?

Aby zapewnić jakość, czynności realizowane w naszych procesach muszą być:

→ powtarzalne – powinny być realizowane w taki sam sposób za każdym razem;

→ odtwarzalne – powinny umożliwić ich wykonanie przez inne osoby (np. w sezonie urlopowym).

Jak to zrobić?

Najlepszym sposobem na zapewnienie powtarzalności i odtwarzalności jest stworzenie standardu. Standardem są wszystkie procedury, instrukcje, algorytmy, według których wykonywana jest praca. Standardem jest też lista kontrolna pozwalająca na końcowe zweryfikowanie pracy.

Jak się za to zabrać?

#1

Ustal, które cechy produktu lub usługi są krytyczne dla jakości. Wykorzystaj do tego drzewo CTQmodel Kano.

#2

Opisz te cechy konkretnymi parametrami.

#3

Odnajdź w procesie czynności, podczas których powstają cechy krytyczne. Sprawdź, w jaki sposób mogą powstać błędy.

#4

Dla ww. czynności ustal możliwie najlepszy sposób wykonania i opisz go – stwórz standard.

#5

Ustal standard dla całego procesu ze szczególnym uwzględnieniem czynności krytycznych dla jakości.

#6

Ustal cechy, które muszą zostać sprawdzone po wytworzeniu produktu.

#7

Przedstaw standard pracownikom i pilnuj, aby standardy były przestrzegane.

A po polsku?

Jeżeli przeraziła Cię ta lista, spójrz w jaki sposób wykorzystałam ją do stworzenia standardu tworzenia prezentacji na szkolenia.

Prezentacja musiała mieć standardowe elementy, takie jak: tytuł szkolenia, agenda szkolenia, cel szkolenia, zasady, rozpoczęcie od pytania, podsumowanie. Oczywiście nie powinna zawierać błędów gramatycznych i językowych. To były moje cechy krytyczne.

Żeby nie zapomnieć o żadnym z tych elementów, stworzyłam sobie checklistę, którą miałam przy sobie podczas tworzenia szkolenia. Dzięki niej nie zapominałam o standardowych elementach. Po stworzeniu prezentacji kontrolowałam ją jeszcze raz, zwracając szczególną uwagę na gramatykę. Proste, prawda?

Standardy są nieodzowne, jeżeli borykamy się z zapewnieniem jakości produktów i usług. Standardy są również podstawą do usprawniania procesów, ale o tym napiszę już wkrótce 🙂

Jestem wielką fanką checklist wszelkiego rodzaju i wykorzystuję je chyba codziennie. Masz też swoje ulubione narzędzia, którymi się posługujesz na co dzień, a które pomagają Ci w realizacji zadań? Napisz koniecznie w komentarzu!


 

Tags: , , , , , , ,

Related Article

O MNIE

O MNIE

Cześć! Miło mi Cie gościć na moim blogu. Jestem Agata i mam hopla na punkcie usprawniania i doskonalenia biznesu oraz rozwiązywania problemów. Uwielbiam pomagać i uczyć szczupłego (ekologicznego i ekonomicznego) podejścia do zarządzania biznesem. Stąd pomysł na ten blog, na którym dzielę się swoimi doświadczeniami, wiedzą i przemyśleniami.

Signing