1. Jak budować autorytet, gdy nie jesteś managerem
  2. 3, 2, 1… Kaizen!
  3. Jak zapobiegać błędom w biznesie i sięgnąć gwiazd?
  4. Hoshin Kanri – planowanie systematyczne
  5. Lean Instant. Czy to może się udać?
  6. Hipoteza Czerwonej Królowej i 2 sposoby na usprawnienie firmy
  7. Bądź naukowcem w swojej firmie – PDCA
  8. 3 mity, które zniechęcają do wdrożenia Lean Management w małym biznesie
  9. Jak i gdzie szukać oszczędności w biznesie
  10. Czym jest wartość i jak ją tworzyć?
  11. Zakończ rok z przytupem!
  12. Mniej znani wrogowie efektywności
  13. Ucz się na swoich sukcesach!
  14. Lean w Start-upie, czyli systemowe działanie w chaosie?
  15. Doskonałość biznesu tkwi w standardach
  16. Zapewnij jakość
  17. Narzędzia internetowe wspomagające biznes (i nie tylko)
  18. Praca nad produktem i gra o wszystko
  19. Zmierz swoją pracę
  20. GEMBA GENCHI GENBUTSU – słowa, które wspierają podejmowanie decyzji
  21. Projektuj miejsce pracy
  22. Obserwuj i pytaj
  23. Work-life integration
  24. #4 Zarządzaj procesowo
  25. Cechy produktu idealnego – Model Kano i satysfakcja klienta
  26. #3 Automatyzuj mądrze
  27. #2 Mapuj procesy
  28. 6 lekcji LEAN, które musisz poznać!
  29. #1 Ogarnij procesy
  30. Moje dobre praktyki w pracach kreatywnych
  31. 8 typów marnotrawstwa, które znajdziesz w swoim biznesie
  32. Kaizen w firmie, czyli 4+1 narzędzia ciągłego doskonalenia
  33. 3 umiejętności, które musi zdobyć twój biznes, aby się rozwijać
  34. 5 metod Lean do zastosowania od zaraz!
  35. 5 kroków do własnego badania Głosu Klienta
  36. Czego tak naprawdę chce klient?
  37. Kompas w dłoń – kierunek Północ!

Podejmowanie decyzji to spora część naszej codzienności. Niektórych z nich nawet nie zauważamy – dzieją się podświadomie. Niektórych dokonujemy pod wpływem impulsu, nad innymi zastanawiamy się tygodniami, dokładnie je analizując.

W biznesie liczy się szybkość reakcji i trafność decyzji. Wybór, jakiego dokonujemy, powinien opierać się na faktach i liczbach. Firmy inwestują swoje zasoby, aby wdrożyć odpowiednie mierniki wydajności, jakości, produktywności. Następnie te dane lecą do centrali, gdzie podejmowane są kluczowe decyzje biznesowe. Ot tak, w Excelu, bezosobowo.

Podobnie dzieje się w momencie wystąpienia problemu – mądre głowy gromadzą się w salach konferencyjnych i debatują, co by tu zrobić.


3 JAPOŃSKIE SŁOWA (A WŁAŚCIWIE JEDNO SŁOWO I JEDNO WYRAŻENIE), KTÓRE POMAGAJĄ W PODEJMOWANIU DECYZJI

Lean działa inaczej – wychodzi poza wygodne krzesełko i wykresy na ekranie monitora. Lean kreuje postawę proaktywną – managerowie opuszczają biura i działają tam, gdzie pojawia się problem – GEMBA GENCHI GENBUTSU.

GEMBA

To określenie rzeczywistego miejsca, w którym dodawana jest wartość – hala produkcyjna, biurko programisty, zaplecze restauracji, call center. “Pójść do Gemba” oznacza udać się w miejsce, gdzie pojawił się problem.

GENCHI GENBUTSU

Idź do źródła, aby sprawdzić fakty i upewnić się, że masz właściwe dane do tego, aby podjąć decyzję.

Michael Balle

Gemba odnosi się do miejsca, natomiast genchi genbutsu – do działania. Ale oba terminy mówią nam o tym samym – idź i sprawdź sam, jak wygląda sytuacja i rozwiąż problem.

To właśnie w gemba najłatwiej znaleźć i przyczynę źródłową i rozwiązanie problemu – nie zza biurka (chyba, że tworzysz wartość elektroniczną 😉 )


JAK ZASTOSOWAĆ TO PODEJŚCIE W PRAKTYCE?

Większość leanowskich firm prowadzi u siebie tzw. “gemba walks” – cykliczny, zorganizowany obchód gemba, podczas którego managerowie obserwują, jak wygląda rzeczywistość i jak się ma do raportów, które otrzymują. Wymieniają się spostrzeżeniami, dzięki czemu firmy się doskonalą i tną koszty.

A jeśli prowadzę małą firmę?

Bądź.

→ Bądź wśród pracowników 

→ Obserwuj otoczenie

→ Uczestnicz w rozwiązywaniu problemów, wskazuj miejsca do doskonalenia

→ Jeśli problem pojawił się u klienta – jedź do klienta i sprawdź to na własne oczy

→ Konfrontuj dane w systemie z rzeczywistą sytuacją

→ Każdy pomysł przed uruchomieniem sprawdzaj w gemba

Czy zatem mogę zrezygnować z mierników?

Nie. Mierniki nadal są Ci potrzebne. Lean ma nawet osobną “działkę” – zarządzanie wizualne, które skupia się m.in. na wizualnym przedstawianiu danych. Lecz pamiętaj, że dane są tylko abstrakcyjnym opisem tego, co dzieje się w gemba.

 


 

Tags: , , , , , , , ,

Related Article

O MNIE

O MNIE

Cześć! Miło mi Cie gościć na moim blogu. Jestem Agata i mam hopla na punkcie usprawniania i doskonalenia biznesu oraz rozwiązywania problemów. Uwielbiam pomagać i uczyć szczupłego (ekologicznego i ekonomicznego) podejścia do zarządzania biznesem. Stąd pomysł na ten blog, na którym dzielę się swoimi doświadczeniami, wiedzą i przemyśleniami.

Signing