1. Jak budować autorytet, gdy nie jesteś managerem
  2. 3, 2, 1… Kaizen!
  3. Jak zapobiegać błędom w biznesie i sięgnąć gwiazd?
  4. Hoshin Kanri – planowanie systematyczne
  5. Lean Instant. Czy to może się udać?
  6. Hipoteza Czerwonej Królowej i 2 sposoby na usprawnienie firmy
  7. Bądź naukowcem w swojej firmie – PDCA
  8. 3 mity, które zniechęcają do wdrożenia Lean Management w małym biznesie
  9. Jak i gdzie szukać oszczędności w biznesie
  10. Czym jest wartość i jak ją tworzyć?
  11. Zakończ rok z przytupem!
  12. Mniej znani wrogowie efektywności
  13. Ucz się na swoich sukcesach!
  14. Lean w Start-upie, czyli systemowe działanie w chaosie?
  15. Doskonałość biznesu tkwi w standardach
  16. Zapewnij jakość
  17. Narzędzia internetowe wspomagające biznes (i nie tylko)
  18. Praca nad produktem i gra o wszystko
  19. Zmierz swoją pracę
  20. GEMBA GENCHI GENBUTSU – słowa, które wspierają podejmowanie decyzji
  21. Projektuj miejsce pracy
  22. Obserwuj i pytaj
  23. Work-life integration
  24. #4 Zarządzaj procesowo
  25. Cechy produktu idealnego – Model Kano i satysfakcja klienta
  26. #3 Automatyzuj mądrze
  27. #2 Mapuj procesy
  28. 6 lekcji LEAN, które musisz poznać!
  29. #1 Ogarnij procesy
  30. Moje dobre praktyki w pracach kreatywnych
  31. 8 typów marnotrawstwa, które znajdziesz w swoim biznesie
  32. Kaizen w firmie, czyli 4+1 narzędzia ciągłego doskonalenia
  33. 3 umiejętności, które musi zdobyć twój biznes, aby się rozwijać
  34. 5 metod Lean do zastosowania od zaraz!
  35. 5 kroków do własnego badania Głosu Klienta
  36. Czego tak naprawdę chce klient?
  37. Kompas w dłoń – kierunek Północ!

Pamiętam mój pierwszy dzień pracy w roli Specjalistki ds. Lean. Nowa branża, nowi ludzie. Wyobraźcie sobie nieopierzoną, przestraszoną dziewczynę chwilę po studiach, która dostaje za zadanie wdrożenie narzędzi lean i przekonanie do ich stosowania załogę (operatorzy i kierownicy), która w 90% składa się z mężczyzn. Większość 45+. Widzicie to? 

Teraz przyjmijmy perspektywę tychże chłopaków. Przychodzi taka nieopierzona dziewucha zaraz po studiach, co ona o naszej pracy wie, a jeszcze się wymądrza i mówi nam, co i jak mamy robić. Projekty prowadzi, phi! No ludzie złoci!

Dziwicie im się? I ja ich bardzo dobrze rozumiem 😉

Miałam ogromne szczęście znaleźć się w wyrozumiałym i pomocnym środowisku, w którym nie tylko rozwinęłam swój warsztat, ale również pewność siebie. I metodą prób i błędów zbudowałam autorytet w firmie. A przynajmniej mnie tolerowali 😉

No właśnie – w jaki sposób zbudować autorytet, kiedy nie jesteś przełożonym zespołu, którym zarządzasz? Ja pracuję tak na co dzień – właściwie większość z nas pracuje w taki sposób. Jak zatem przekonać do siebie ludzi?

Zapytałam o to ekspertkę w dziedzinie budowania autorytetu – Weronikę Dzieciniak z bloga KobietaManagerem.pl.

Oddaję jej klawiaturę.


JAK BUDOWAĆ AUTORYTET, KIEDY NIE JESTEŚ MANAGEREM?

Budowanie autorytetu to wyzwanie nie tylko dla managerów, ale także dla osób, które nie są w żaden sposób umocowane formalnie. Jeśli Twoim celem jest praca z ludźmi z innych zespołów lub na przykład prowadzisz projekty cross zespołowe, to ten tekst jest właśnie dla Ciebie.

Domyślam się, że na co dzień mierzysz się z sytuacjami, w których ludzie dają Ci do zrozumienia, że to, z czym przychodzisz jest mniej istotne niż ich zadania. Być może nie dotrzymują umówionych z Tobą terminów, albo umówione z Tobą działania wykonują z wielką niechęcią i brakiem zaangażowania.

Co może pomóc Ci wypracować autorytet i przestrzeń do współpracy, w której zarówno Ty, jak i Twój partner w biznesie będziecie osiągać swoje cele? Mam dla Ciebie kilka propozycji, jak możesz działać na rzecz poprawy wyżej wymienionych sytuacji. Nie obiecuję Ci, że magicznie wszystko się zmieni, bo musisz pamiętać, że masz pełen wpływ jedynie na to, co robisz Ty sam. Zmiana innych ludzi to pomysł utopijny. To, co mogę Ci jednak obiecać, to to, że jeśli wdrożysz moje wskazówki, to z pewnością zaobserwujesz poprawę.

ZASADA WZAJEMNOŚCI

Opisana przez Roberta Cialdiniego zasada wzajemności mówi o tym, że jeśli robimy coś dla drugiej osoby, to ona w naturalny sposób czuje potrzebę, aby nam się odwdzięczyć. Tak jesteśmy wewnętrznie skonstruowani jako ludzie. Skorzystaj z tego i najpierw dawaj od siebie wartość, a dopiero później oczekuj czegoś w zamian.

WIN-WIN

Jeden z 7 nawyków autorstwa Stephena Covey’a mówi o dążeniu w każdej sytuacji do efektu wygrana- wygrana, czyli takiego stanu rzeczy, gdzie obie strony czują się wygrane i zadowolone z rezultatu. Tak właśnie buduj swoje relacje i do takich rozwiązań i ustaleń zawsze dąż.

SPOJRZENIE STRATEGICZNE

Warto patrzeń na firmę z tak zwanego helicopter view- popatrz na ną strategicznie, jak na całość. Nie zawężaj się do swoich zadań, ale zobacz cały proces. To pomoże Ci zrozumieć Twoich kolegów z innych działów, a empatia bardzo pomaga w budowie dobrze funkcjonujących i efektywnych relacji. Spojrzenie strategiczne nie jest łatwe, ani powszechne u pracowników, więc z pewnością wyróżni Cię na tle innych i wesprze budowę Twojego autorytetu.

PEWNOŚĆ SIEBIE

To ważny element w budowaniu autorytetu. Wiara w swoją wiedzę i wartość, którą się wnosi pomaga przezwyciężać trudności. Nie mówię o zarozumialstwie, ale o mocnym stąpaniu po ziemi – takim, które również widać po Tobie, gdy patrzy się na Ciebie z boku.

RELACJA DOROSŁY – DOROSŁY

Być może znasz analizę transakcyjną- są trzy role w jakie możemy wejść: dorosły, rodzic i dziecko. W biznesie jak najczęście powinniśmy funkcjonować w relacji dorosły-dorosły. Nawet jeśli ktoś próbuje wchodzić w rolę dziecka, wymuszając na nas zachowania rodzica, to powinniśmy nadal takie relacje starać się sprowadzać do zależności dorosły-dorosły.

PARTNERSTWO

Na koniec zachęcam Cię, abyś spojrzał na swoją rolę, jak na rolę Partnera Biznesowego. Masz taki sam cel, jak osoba, z którą współpracujesz i jest nim dobro Waszej firmy. Bądź dla niego partnerem- wysłuchaj, zrozum, czasem ustąp (zobaczysz, że i on czasem ustąpi), poszukaj innego rozwiązania, otwórz się na propozycje.

Wszystkie moje wskazówki spięłabym klamrą informacji zwrotnych. Jeśli coś Ci uwiera, to powiedz o tym swojemu partnerowi w biznesie. Z szacunkiem do niego i do siebie przekaż, jaka jest sytuacja, jakie są Twoje odczucia i jaką w związku z tym masz potrzebę na przyszłość. Podobnie rób jednak również wtedy, gdy współpraca układa się po Twojej myśli – pochwal konkretne zadania, konkretne rezultaty Waszej współpracy. Umacniaj to co dobre i nie przechodź obojętnie nad tym, co wymaga zmiany.

Weronika Dzieciniak


Autorka

KobietaManagerem.plWeronika Dzieciniak 

Ekspert budowania autorytetu.

Sama o swojej pracy pisze: Pomagam ambitnym Kobietom strategicznie zarządzać ich rozwojem managerskim.

Weronika prowadzi autorskie szkolenia “Budowanie autorytetu Kobiety Managerki”, o których więcej dowiecie się tutaj. Swoim doświadczeniem i wiedzą dzieli się również na blogu, w podcastach oraz kursach online. To wszystko znajdziecie na stronie www.KobietaManagerem.pl.

 

Tags: , , , , ,

Related Article

No Related Article

O MNIE

O MNIE

Cześć! Miło mi Cie gościć na moim blogu. Jestem Agata i mam hopla na punkcie usprawniania i doskonalenia biznesu oraz rozwiązywania problemów. Uwielbiam pomagać i uczyć szczupłego (ekologicznego i ekonomicznego) podejścia do zarządzania biznesem. Stąd pomysł na ten blog, na którym dzielę się swoimi doświadczeniami, wiedzą i przemyśleniami.

Signing