1. Jak budować autorytet, gdy nie jesteś managerem
  2. 3, 2, 1… Kaizen!
  3. Jak zapobiegać błędom w biznesie i sięgnąć gwiazd?
  4. Hoshin Kanri – planowanie systematyczne
  5. Lean Instant. Czy to może się udać?
  6. Hipoteza Czerwonej Królowej i 2 sposoby na usprawnienie firmy
  7. Bądź naukowcem w swojej firmie – PDCA
  8. 3 mity, które zniechęcają do wdrożenia Lean Management w małym biznesie
  9. Jak i gdzie szukać oszczędności w biznesie
  10. Czym jest wartość i jak ją tworzyć?
  11. Zakończ rok z przytupem!
  12. Mniej znani wrogowie efektywności
  13. Ucz się na swoich sukcesach!
  14. Lean w Start-upie, czyli systemowe działanie w chaosie?
  15. Doskonałość biznesu tkwi w standardach
  16. Zapewnij jakość
  17. Narzędzia internetowe wspomagające biznes (i nie tylko)
  18. Praca nad produktem i gra o wszystko
  19. Zmierz swoją pracę
  20. GEMBA GENCHI GENBUTSU – słowa, które wspierają podejmowanie decyzji
  21. Projektuj miejsce pracy
  22. Obserwuj i pytaj
  23. Work-life integration
  24. #4 Zarządzaj procesowo
  25. Cechy produktu idealnego – Model Kano i satysfakcja klienta
  26. #3 Automatyzuj mądrze
  27. #2 Mapuj procesy
  28. 6 lekcji LEAN, które musisz poznać!
  29. #1 Ogarnij procesy
  30. Moje dobre praktyki w pracach kreatywnych
  31. 8 typów marnotrawstwa, które znajdziesz w swoim biznesie
  32. Kaizen w firmie, czyli 4+1 narzędzia ciągłego doskonalenia
  33. 3 umiejętności, które musi zdobyć twój biznes, aby się rozwijać
  34. 5 metod Lean do zastosowania od zaraz!
  35. 5 kroków do własnego badania Głosu Klienta
  36. Czego tak naprawdę chce klient?
  37. Kompas w dłoń – kierunek Północ!

Dzisiaj ważny temat – typy marnotrawstw. Identyfikacja marnotrawstw jest pierwszym elementem, który musimy przeanalizować zabierając się do odchudzania biznesu. Bez tego ani rusz! Każde pierwsze szkolenie Lean to właśnie zdobycie umiejętności zaobserwowania i nazwania marnotrawstw, więc zaczynajmy.

Jeżeli jesteś tu pierwszy raz, przed rozpoczęciem czytania polecam tekst Lean Management dla niewtajemniczonych, w którym opisałam podstawowe informacje na temat wartości dodanej i marnotrawstwa.


2 RODZAJE MARNOTRAWSTWA

W terminologii Lean hasło „marnotrawstwo” jest zamienne z jego japońskim odpowiednikiem – MUDA (jeżeli chcesz się nauczyć japońskiego – zacznij wdrażać lean;))

Jak pamiętasz (lub nie), w całym procesie wyróżniamy 3 rodzaje czynności:

1. Czynności dodające wartości, czyli te, które bezpośrednio tworzą produkt, usługę, dają oczekiwany efekt. Za te czynności klient jest skłonny zapłacić (np. szycie, pisanie kodu, wyrabianie ciasta, pisanie tekstu).

2. Marnotrawstwa konieczne (muda I stopnia), czyli te czynności, które nie dodają wartości, ale musimy je wykonać, aby produkt powstał (np. zakup materiałów do produkcji, obsługa biznesu). Te czynności staramy się przynajmniej ograniczać.

3. Marnotrawstwa oczywiste (muda II stopnia), czyli czynności, które nie dodają wartości, klient nie ma zamiaru za nie płacić (np. szukanie materiałów), ale możemy je natychmiast usunąć.

 

To, czy dane marnotrawstwo jest dla nas konieczne, czy oczywiste zależy od rodzaju biznesu, sposobu pracy, otoczenia. Nawet dwie podobne firmy w inny sposób będą definiowały daną czynność.


8 TYPÓW MARNOTRAWSTWA

Każda muda to strata czasu, pieniędzy, zasobów, energii. Poniżej znajdziesz 8 jej typów, które występują we wszystkich procesach – nie tylko w firmie, ale też w życiu codziennym.

Nadprodukcja – wytwarzanie produktów i usług w większej ilości i szybciej, niż wynika to z zapotrzebowania klientów. To również nadprodukcja raportów, planów.

Zapasy – wynik nadprodukcji i nieodpowiedniego planowania np. zakupu materiałów. Zapasy to zamrożone pieniądze, które straciliśmy na wytworzenie dóbr i teraz czekają aż ktoś je kiedyś kupi. Poza tym – im większe mamy zapasy, tym więcej miejsca potrzebujemy na ich przechowywanie – większe magazyny, więcej regałów i półek, więcej osób, które trzeba zatrudnić do ich obsługi.

Błędy, wady produktu – te elementy prowadzą do jednego – musimy wrócić do wykonanego zadania i je poprawić lub zacząć od nowa. Prowadzi do strat czasu i zasobów.

Nadmierne przetwarzanie – każda nadprogramowa czynność, wracanie do wykonanych zadań lub niepotrzebne przedłużanie wykonywania danej czynności. To również przedłużane spotkania, długie dyskusje o niczym.

Oczekiwanie – na decyzję, na rozwiązanie problemu, klienci oczekujący na obsługę.

Zbędny ruch – nadmierne przemieszczanie się, wykonywanie niepotrzebnych ruchów związanych na przykład z brakiem ergonomicznych stanowisk pracy. Szukanie spowodowane nieodpowiednią organizacją przestrzeni.

Zbędny transport – ruch informacji, materiałów, produktów z miejsca na miejsce. Im częściej wykonywany, tym zżera więcej czasu i naraża produkty na powstanie uszkodzeń.

Niewykorzystany potencjał intelektualny – to wszystkie niezakończone projekty, niezrealizowane pomysły, niewykorzystane szanse. Niepełne korzystanie z własnych umiejętności.

 


ILE MARNOTRAWSTWA JEST W BIZNESIE?

Czy zaskoczyła Cię ta lista? Pewnie nie – wszystkie marnotrawstwa są bardzo intuicyjne. Pomimo to, w wielu dużych firmach i koncernach ilość marnotrawstwa dochodzi do 99% wszystkich wykonywanych czynności! Jest to związane przede wszystkim z rozbudowanymi procesami administracyjnymi.

Im jesteśmy niżej w strukturze organizacyjnej firmy, ilość marnotrawstwa maleje. Z moich własnych badań wynika, że na najniższych stanowiskach, czyli tych, które bezpośrednio tworzą produkt lub usługę, wartość ta maleje do 30-50% (przed wdrożeniem szczupłego zarządzania). Nadal jest co udoskonalać!

Podstawa do dalszych działań

Wiesz już, gdzie szukać marnotrawstw. Kolejnym krokiem jest ich ograniczenie lub całkowite usunięcie z codziennych zadań. Tym tematem zajmiemy się w kolejnych artykułach.

I tu mam do Ciebie pytanie – z jakim marnotrawstwem masz najwięcej problemów, z którym chcesz się uporać jak najszybciej? Odpowiedzi uwzględnię w planie wpisów 🙂


 

Tags: , , , , , , ,

Related Article

O MNIE

O MNIE

Cześć! Miło mi Cie gościć na moim blogu. Jestem Agata i mam hopla na punkcie usprawniania i doskonalenia biznesu oraz rozwiązywania problemów. Uwielbiam pomagać i uczyć szczupłego (ekologicznego i ekonomicznego) podejścia do zarządzania biznesem. Stąd pomysł na ten blog, na którym dzielę się swoimi doświadczeniami, wiedzą i przemyśleniami.

Signing