1. Jak budować autorytet, gdy nie jesteś managerem
  2. 3, 2, 1… Kaizen!
  3. Jak zapobiegać błędom w biznesie i sięgnąć gwiazd?
  4. Hoshin Kanri – planowanie systematyczne
  5. Lean Instant. Czy to może się udać?
  6. Hipoteza Czerwonej Królowej i 2 sposoby na usprawnienie firmy
  7. Bądź naukowcem w swojej firmie – PDCA
  8. 3 mity, które zniechęcają do wdrożenia Lean Management w małym biznesie
  9. Jak i gdzie szukać oszczędności w biznesie
  10. Czym jest wartość i jak ją tworzyć?
  11. Zakończ rok z przytupem!
  12. Mniej znani wrogowie efektywności
  13. Ucz się na swoich sukcesach!
  14. Lean w Start-upie, czyli systemowe działanie w chaosie?
  15. Doskonałość biznesu tkwi w standardach
  16. Zapewnij jakość
  17. Narzędzia internetowe wspomagające biznes (i nie tylko)
  18. Praca nad produktem i gra o wszystko
  19. Zmierz swoją pracę
  20. GEMBA GENCHI GENBUTSU – słowa, które wspierają podejmowanie decyzji
  21. Projektuj miejsce pracy
  22. Obserwuj i pytaj
  23. Work-life integration
  24. #4 Zarządzaj procesowo
  25. Cechy produktu idealnego – Model Kano i satysfakcja klienta
  26. #3 Automatyzuj mądrze
  27. #2 Mapuj procesy
  28. 6 lekcji LEAN, które musisz poznać!
  29. #1 Ogarnij procesy
  30. Moje dobre praktyki w pracach kreatywnych
  31. 8 typów marnotrawstwa, które znajdziesz w swoim biznesie
  32. Kaizen w firmie, czyli 4+1 narzędzia ciągłego doskonalenia
  33. 3 umiejętności, które musi zdobyć twój biznes, aby się rozwijać
  34. 5 metod Lean do zastosowania od zaraz!
  35. 5 kroków do własnego badania Głosu Klienta
  36. Czego tak naprawdę chce klient?
  37. Kompas w dłoń – kierunek Północ!

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa.

Johann Wolfgang von Goethe

 

Współczesny biznes jest niezwykle dynamiczny i konkurencyjny. Lista zadań przedsiębiorców wydłuża się – obecnie nie wystarcza samo dostarczenie wyrobów i usług klientom. Teraz biznes musi działać jednocześnie na wielu polach, aby odnieść sukces. Social media, bycie na bieżąco z nowinkami z branży to obowiązek przedsiębiorcy. Zastój jest największym wrogiem biznesu. Zaraz obok samozadowolenia. Co zatem możesz zrobić, aby go uniknąć? Nauczyć twój biznes tych trzech umiejętności.


1. CIĄGŁE DOSKONALENIE

Ciągłe doskonalenia jest odpowiedzią biznesu na zmieniające się otoczenie, w których ów biznes funkcjonuje. Pod hasłem „otoczenie” mamy na myśli zarówno zapisy prawa, potrzeby klientów po sposób marketingu i komunikacji.

Dla przykładu: 10-15 lat temu tylko nieliczne firmy miały strony internetowe. 5 lat temu firmy zaczęły być obecne w social media. Obecnie te same firmy mają działy lub stanowiska zajmujące się tylko i wyłącznie mediami społecznościowymi. Co się dzieje z biznesami, które nie dbają o taką formę komunikacji z klientem?

Ciągłe doskonalenie możemy rozumieć na wiele sposobów. Co możemy doskonalić:

 jakość produktów i usług

technologię

 narzędzia

 procesy zachodzące w firmie

→ miejsce pracy (ergonomia)

 zespół

Podstawą dla ciągłego doskonalenia jest kwestionowanie stanu obecnego. Nie zakładaj, że produkt jest idealny, lub „jest jaki jest, innego nie dostaniesz”. Zamiast tego zapytaj „Co mogę zrobić, aby mój produkt/usługa/proces był lepszy, bardziej odpowiadał potrzebom klientów/ułatwiał pracownikom wykonywanie zadań”.

Więcej na temat ciągłego doskonalenia (Kaizen) znajdziesz tutaj.


2. CIĄGŁE UCZENIE SIĘ

Wiedza jest wciąż niedoceniania w polskich firmach. Zarządzanie wiedzą – totalna abstrakcja! Czym jest wiedza w firmie? To całość informacji o produktach, technologii, procesach, to całe know-how firmy. To wszystkie umiejętności, jakie posiadają twoi pracownicy.

Wyobraź sobie sytuację, kiedy w niedużej firmie jedna osoba poszła na L4. Ta jedyna osoba, która „wiedziała jak obsługiwać ten program, którego akurat teraz potrzebujesz, bo klient dzwoni, jest rozwścieczony, a pani Ania boi się to ruszać, chociaż na kursie też była, ale później z programu nie korzystała”. Dramat, ale jaki prawdziwy.

Może być gorzej? Pewnie! Kiedy pracownik odchodzi z firmy z całą swoją wiedzą, a my nie byliśmy na tyle przezorni, aby ją z niego wyciągnąć. Ba! Wykorzysta je w konkurencyjnej firmie, a my stracimy czas i pieniądze na przygotowanie nowego pracownika od zera! A wystarczyłoby, aby w czasie wypowiedzenia podrzucić odchodzącej osobie zastępcę na przeszkolenie. Proste?

Ciągłe uczenie się to nie tylko branie udziału w szkoleniach. Ciągłe uczenie się to również wymiana informacji pomiędzy pracownikami, zdobywanie informacji zwrotnej od klientów i odchodzących pracowników, benchmarking.

Ciągłe uczenie się to także nauka z popełnianych błędów.


3. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW

Większości z nas na hasło „problem” przestaje bić serce. Problem odbieramy negatywnie, chcemy go uniknąć za wszelką cenę lub szybko go rozwiązać i o nim zapomnieć.

A gdybym Ci pow

iedziała, że problem to szansa?

Nie jesteśmy w stanie uniknąć problemów, możemy za to zmienić sposób reagowania na nie. Część oczywiście możemy rozwiązać od ręki, nad niektórymi trzeba będzie trochę popracować. Na szczęście możemy się posługiwać prostymi i sprawdzonymi metodami rozwiązywania problemów (o tym będę pisać już wkrótce).

Czego powinniśmy się nauczyć?

Po pierwsze – wyciągania wniosków. Po drugie – szukania przyczyny źródłowej problemu. Po trzecie – budowania systemu zapobiegania problemom.


KOGO DOTYCZĄ TE KOMPETENCJE?

Odpowiedź jest prosta

 – wszystkie osoby tworzące Twoją firmę i mające wpływ na jej rozwój. Czyli Ciebie, twoich pracowników, wsparcie, dostawców, a nawet (tak, tak) klientów!

Pamiętaj, każda z tych kompetencji wpływa na pozostałe, są ze sobą nierozerwalnie połączone. Dlatego postaraj się wdrażać je równocześnie.

Jestem ciekawa, jak wygląda to w twojej firmie? Które z nich już masz, nad którymi pracujesz? Napisz w komentarzu.

 

 

 

Tags: , , , , ,

Related Article

O MNIE

O MNIE

Cześć! Miło mi Cie gościć na moim blogu. Jestem Agata i mam hopla na punkcie usprawniania i doskonalenia biznesu oraz rozwiązywania problemów. Uwielbiam pomagać i uczyć szczupłego (ekologicznego i ekonomicznego) podejścia do zarządzania biznesem. Stąd pomysł na ten blog, na którym dzielę się swoimi doświadczeniami, wiedzą i przemyśleniami.

Signing