1. Jak budować autorytet, gdy nie jesteś managerem
  2. 3, 2, 1… Kaizen!
  3. Jak zapobiegać błędom w biznesie i sięgnąć gwiazd?
  4. Hoshin Kanri – planowanie systematyczne
  5. Lean Instant. Czy to może się udać?
  6. Hipoteza Czerwonej Królowej i 2 sposoby na usprawnienie firmy
  7. Bądź naukowcem w swojej firmie – PDCA
  8. 3 mity, które zniechęcają do wdrożenia Lean Management w małym biznesie
  9. Jak i gdzie szukać oszczędności w biznesie
  10. Czym jest wartość i jak ją tworzyć?
  11. Zakończ rok z przytupem!
  12. Mniej znani wrogowie efektywności
  13. Ucz się na swoich sukcesach!
  14. Lean w Start-upie, czyli systemowe działanie w chaosie?
  15. Doskonałość biznesu tkwi w standardach
  16. Zapewnij jakość
  17. Narzędzia internetowe wspomagające biznes (i nie tylko)
  18. Praca nad produktem i gra o wszystko
  19. Zmierz swoją pracę
  20. GEMBA GENCHI GENBUTSU – słowa, które wspierają podejmowanie decyzji
  21. Projektuj miejsce pracy
  22. Obserwuj i pytaj
  23. Work-life integration
  24. #4 Zarządzaj procesowo
  25. Cechy produktu idealnego – Model Kano i satysfakcja klienta
  26. #3 Automatyzuj mądrze
  27. #2 Mapuj procesy
  28. 6 lekcji LEAN, które musisz poznać!
  29. #1 Ogarnij procesy
  30. Moje dobre praktyki w pracach kreatywnych
  31. 8 typów marnotrawstwa, które znajdziesz w swoim biznesie
  32. Kaizen w firmie, czyli 4+1 narzędzia ciągłego doskonalenia
  33. 3 umiejętności, które musi zdobyć twój biznes, aby się rozwijać
  34. 5 metod Lean do zastosowania od zaraz!
  35. 5 kroków do własnego badania Głosu Klienta
  36. Czego tak naprawdę chce klient?
  37. Kompas w dłoń – kierunek Północ!

Tym artykułem otwieramy cykl wpisów na temat procesów biznesowychCo jest celem cyklu? Zwiększenie efektywności i zmniejszenie kosztów!

Dla kogo: właścicieli małych firm, działalności gospodarczej, blogerów, freelancerów, którzy chcą wznieść swój biznes na wyższy poziom!


W cyklu znajdziesz:

#1 Ogarnij procesy

#2 Mapuj procesy

#3 Automatyzuj mądrze

#4 Zarządzaj procesowo


PROCESY W FIRMIE

Powinniśmy zacząć od podstawowych definicji. Mnóstwo mówi się o procesach, np. sprzedażowych, marketingowych, lecz czy zastanawiałeś się kiedyś, czym tak właściwie jest proces?

Otóż proces biznesowy, bo takim będziemy się zajmować, to seria powiązanych ze sobą działań lub zadań, które rozwiązują określony problem lub prowadzą do osiągnięcia określonego efektu.

Warto sobie uświadomić, że niemal wszystko, co robimy w firmie jest procesem: mamy proces pozyskiwania klientów, proces zakupów materiałów, proces wytwórczy, proces reklamacji, itd.

Wielkość firmy jest tutaj bez znaczenia – procesy są podstawowym elementem działania zarówno wielkich koncernów, jak i działalności jednoosobowej. Większość procesów jest taka sama: każda firma potrzebuje klientów, materiałów, księgowości. Różnica jest tylko w skali procesów. Większy zazwyczaj potrzebuje więcej (a i to się zmienia – mnóstwo firm wdraża rozwiązania oparte o lean management i/lub six sigma, co systematycznie skraca i przyspiesza procesy).

Właściwie można powiedzieć, że każda organizacja jest zbiorem procesów.

Procesy w firmie możemy podzielić na trzy typy:

zarządcze, które obejmują m.in. planowanie strategii, tworzenie wizji i misji, ustalanie celów

→ operacyjne, których wynikiem jest wartość dodana (procesy wytwórcze, marketingowe)

→ pomocnicze, to wszystkie procesy, które nie dodają wartości, ale są konieczne do prawidłowego funkcjonowania firmy, np. księgowość, wsparcie IT, procesy administracyjne

Jak zidentyfikować proces?

Żeby móc wyróżnić poszczególne procesy występujące w firmie, musimy znać ich cechy:

1. Proces ma początek i koniec.

2. Proces nie jest samodzielny, lecz przeplata się z innymi procesami (np. zakończenie procesu zamówienia klienta rozpoczyna proces realizacji tego zamówienia).

3. Proces istnieje w otoczeniu biznesowym, na który składają się dostawcy i klienci (wewnętrzni i zewnętrzni)

4. Proces jest działaniem powtarzającym się, a czynności w procesie są uporządkowane według czasu i miejsca ich wykonania.

5. Proces ma jedno zadanie – zrealizować wymagania klienta (wewnętrznego lub zewnętrznego).


Wynikiem procesu jest jakość!

Jakość, czyli zgodność z wymaganiami klienta. Nic więcej, nic mniej.


Identyfikując procesy idź tym tropem: co od kogo dostajesz, co z tym robisz i komu przekazujesz. I tak w kółko tyle razy, ile masz procesów!

 jak zorganizowac biznes

Dlaczego znajomość procesów jest tak ważna?

Prowadzenie firmy bez znajomości procesów, które w niej zachodzą, można porównać do gry w Monopoly bez przeczytania książeczki z zasadami. Zagrasz, lecz będziesz to robił „na czuja”.

I tak właśnie działa wiele biznesów – „na czuja” i „wydaje mi się”.

W biznesie ważna jest wiedza – nie zgadywanie!


JAKIE KORZYŚCI PRZYNIESIE CI ZNAJOMOŚĆ PROCESÓW?

→ Określisz ramy, w których działa twój biznes. Dowiesz się, co Twoja firma tak naprawdę robi i czego nie robi, na czym zarabia, a co zwiększa koszty jej prowadzenia.

→ Zwiększysz efektywność i usprawnisz planowanie. Przestajesz działać po omacku – wiedząc, ile czasu dana czynność zajmuje, jakich zasobów potrzebujesz, potrafisz precyzyjniej zaplanować działania i skupiasz się tylko na rzeczach istotnych.

→ Potrafisz szybciej zareagować na problemy. Potrafisz wskazać problematyczne miejsce zanim problem rzeczywiście wystąpi. Gasisz pożary małym palcem i szybko określasz pierwotną przyczynę problemu, dzięki czemu zapobiegasz jego ponownemu wystąpieniu.

→ Potrafisz wskazać miejsca do doskonalenia. W narzędziach, metodach, materiałach, pracownikach, jakości, bezpieczeństwie, sposobie zarządzania.

→ Znajomość procesów jest kluczowym elementem automatyzacji. Pozwoli ustalić te procesy lub ich elementy, które warto automatyzować, a które nie.

 

Warto sobie uświadomić, że dopiero w momencie zdefiniowania i opisania procesów, przejmujemy prawdziwą kontrolę nad firmą!

 

Czy temat procesów pojawił się w waszej działalności (biznesowej, blogowej)? Czy rozrysowujecie przebieg procesu, np. sprzedażowego, marketingowego? Które z nich automatyzujecie?


 

Tags: , , , , ,

Related Article

O MNIE

O MNIE

Cześć! Miło mi Cie gościć na moim blogu. Jestem Agata i mam hopla na punkcie usprawniania i doskonalenia biznesu oraz rozwiązywania problemów. Uwielbiam pomagać i uczyć szczupłego (ekologicznego i ekonomicznego) podejścia do zarządzania biznesem. Stąd pomysł na ten blog, na którym dzielę się swoimi doświadczeniami, wiedzą i przemyśleniami.

Signing