3 umiejętności, które musi zdobyć twój biznes, aby się rozwijać

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa.

Johann Wolfgang von Goethe

 

Współczesny biznes jest niezwykle dynamiczny i konkurencyjny. Lista zadań przedsiębiorców wydłuża się – obecnie nie wystarcza samo dostarczenie wyrobów i usług klientom. Teraz biznes musi działać jednocześnie na wielu polach, aby odnieść sukces. Social media, bycie na bieżąco z nowinkami z branży to obowiązek przedsiębiorcy. Zastój jest największym wrogiem biznesu. Zaraz obok samozadowolenia. Co zatem możesz zrobić, aby go uniknąć? Nauczyć twój biznes tych trzech umiejętności.

1. Ciągłe doskonalenie

Ciągłe doskonalenia jest odpowiedzią biznesu na zmieniające się otoczenie, w których ów biznes funkcjonuje. Pod hasłem „otoczenie” mamy na myśli zarówno zapisy prawa, potrzeby klientów po sposób marketingu i komunikacji.

Dla przykładu: 10-15 lat temu tylko nieliczne firmy miały strony internetowe. 5 lat temu firmy zaczęły być obecne w social media. Obecnie te same firmy mają działy lub stanowiska zajmujące się tylko i wyłącznie mediami społecznościowymi. Co się dzieje z biznesami, które nie dbają o taką formę komunikacji z klientem?

Ciągłe doskonalenie możemy rozumieć na wiele sposobów. Co możemy doskonalić:

  • jakość produktów i usług
  • technologię
  • narzędzia
  • procesy zachodzące w firmie
  • miejsce pracy (ergonomia)
  • zespół

Podstawą dla ciągłego doskonalenia jest kwestionowanie stanu obecnego. Nie zakładaj, że produkt jest idealny, lub „jest jaki jest, innego nie dostaniesz”. Zamiast tego zapytaj „Co mogę zrobić, aby mój produkt/usługa/proces był lepszy, bardziej odpowiadał potrzebom klientów/ułatwiał pracownikom wykonywanie zadań”.

Więcej na temat ciągłego doskonalenia (Kaizen) znajdziesz tutaj.

2. Ciągłe uczenie się

Wiedza jest wciąż niedoceniania w polskich firmach. Zarządzanie wiedzą – totalna abstrakcja! Czym jest wiedza w firmie? To całość informacji o produktach, technologii, procesach, to całe know-how firmy. To wszystkie umiejętności, jakie posiadają twoi pracownicy.

Wyobraź sobie sytuację, kiedy w niedużej firmie jedna osoba poszła na L4. Ta jedyna osoba, która „wiedziała jak obsługiwać ten program, którego akurat teraz potrzebujesz, bo klient dzwoni, jest rozwścieczony, a pani Ania boi się to ruszać, chociaż na kursie też była, ale później z programu nie korzystała”. Dramat, ale jaki prawdziwy.

Może być gorzej? Pewnie! Kiedy pracownik odchodzi z firmy z całą swoją wiedzą, a my nie byliśmy na tyle przezorni, aby ją z niego wyciągnąć. Ba! Wykorzysta je w konkurencyjnej firmie, a my stracimy czas i pieniądze na przygotowanie nowego pracownika od zera! A wystarczyłoby, aby w czasie wypowiedzenia podrzucić odchodzącej osobie zastępcę na przeszkolenie. Proste?

Ciągłe uczenie się to nie tylko branie udziału w szkoleniach. Ciągłe uczenie się to również wymiana informacji pomiędzy pracownikami, zdobywanie informacji zwrotnej od klientów i odchodzących pracowników, benchmarking.

Ciągłe uczenie się to także nauka z popełnianych błędów.

3. Rozwiązywanie problemów

Większości z nas na hasło „problem” przestaje bić serce. Problem odbieramy negatywnie, chcemy go uniknąć za wszelką cenę lub szybko go rozwiązać i o nim zapomnieć.

A gdybym Ci powiedziała, że problem to szansa?

Nie jesteśmy w stanie uniknąć problemów, możemy za to zmienić sposób reagowania na nie. Część oczywiście możemy rozwiązać od ręki, nad niektórymi trzeba będzie trochę popracować. Na szczęście możemy się posługiwać prostymi i sprawdzonymi metodami rozwiązywania problemów (o tym będę pisać już wkrótce).

Czego powinniśmy się nauczyć?

Po pierwsze – wyciągania wniosków. Po drugie – szukania przyczyny źródłowej problemu. Po trzecie – budowania systemu zapobiegania problemom.

 

Kogo dotyczą te kompetencje?

Odpowiedź jest prosta – wszystkie osoby tworzące Twoją firmę i mające wpływ na jej rozwój. Czyli Ciebie, twoich pracowników, wsparcie, dostawców, a nawet (tak, tak) klientów!

Pamiętaj, każda z tych kompetencji wpływa na pozostałe, są ze sobą nierozerwalnie połączone. Dlatego postaraj się wdrażać je równocześnie.

Jestem ciekawa, jak wygląda to w twojej firmie? Które z nich już masz, nad którymi pracujesz? Napisz w komentarzu.

 

Podziel sięShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0
  • Problem to zdecydowanie szansa (choć intuicyjnie czujemy, że jest dokładnie odwrotnie). Problem wyrzuca z utartych kolein i zmusza do sięgnięcia po coś więcej niż rutynowe działania (o legendarnym „wychodzeniu ze strefy komfortu” nie piszę, bo to oczywista oczywistość 😉

  • Również uważam, że sposób reagowania ma problemy jest odpowiednią drogą w stronę sukcesu. Poza tym pasja jest w stanie zwalczyć wszelkie trudności.

  • Tak, ciągle rozwijanie jest bardzo ważne aby nie pozostać w tyle za konkurencją. Ja wprawdzie nie prowadzę swojego biznesu, dopiero zaczynam myśleć o nim lecz staram się obserwować trendy.

    • Trendy warto obserwować również ze względu na konkurencyjność rynku pracy. Nigdy nie wiadomo, co się przyda 🙂

  • Podoba mi się ten cytat Goethego 🙂 Przyznam szczerze, że bycie na bieżąco może być męczące 🙂 Coś o tym wiem 🙂 Ja np. uwielbiam ciągle się uczyć, ale tyle rzeczy mnie ciekawi, że stale „dokładam do pieca” nowe zadania, a potem harmonogram zajęć mi rośnie i rośnie. Ech… nie wiem czy to się kiedyś skończy, ale już naprawdę z wielu swoich własnych projektów zrezygnowałam 🙂

    • Ja próbuje stosować detoks od kursów online, zwłaszcza tych na edx.org. Ale przecież wszystko jest takie interesujące 😉

  • Radosław Musialik

    Bardzo przyjemnie się to czyta! Zarządzam różnymi projektami, ale jedno co łączy wszystkie biznesowe działania jest reklama i ciągła praca wśród owego otoczenia, które wspomniane było w tym poście. Pozdrawiam serdecznie

  • Bez edukacji biznes padnie prędzej czy później taka jest prawda.

  • Ciągła edukacja jest niezwykle ważna. Świat cały czas idzie do przodu i my musimy iść razem z nim 😉

  • zgadzam się – ciągłe doskonalenie i uczenie się jest ważne, zwłaszcza, jeśli chodzi o działalność online. realia tak szybko się zmieniają, co widać choćby po blogach – kiedyś były to pamiętniki ze zdjęciami z wakacji, teraz dla niejednego blogowanie jest po prostu zawodem 😉

  • Fajnie, że o tym piszesz, do ciągłego uczenia się dodałabym jeszcze oduczanie się starych nawyków i sposobów, które już nie działają.

  • Podpisuję się pod tym rękami i nogami. Takie mamy czasy, że bez ciągłej nauki trudni utrzymać się na powierzchni, być na fali jeśli chodzi o rynek pracy. A już technologie, internet zmieniają się w niesamowitym tempie i trzeba być tu na bierząco.

  • Punkt nr 2 jest jak najbardziej dla mnie. Uwielbiam się uczyć i robię to praktycznie codziennie. W ten sposób też odnajduję różne problemy na moim „podwórku”, które dzięki nabywanej wiedzy umiem rozwiązać 🙂

  • Pingback: GEMBA GENCHI GENBUTSU - słowa, które wspierają podejmowanie decyzji - Och Malina!()